FIRST® LEGO® League Challenge

En legeplads for morgendagens ingeniører, forskere og problemløsere

FIRST® LEGO® League CHALLENGE er et STEAM forløb for børn og unge i alderen 10 til 16 år, som kan implementeres i skole og fritid.

Deltagerne bygger, programmerer, udforsker og designer indenfor et nyt og spændende tema hvert år, mens de oplever skaberglæde og fører egne idéer ud i livet.

Et tværfagligt undervisningsmateriale

CHALLENGE er et tværfagligt undervisningsmateriale, som fleksibelt kan indtænkes i undervisningen på mellemtrinnet og i overbygningen.

Der arbejdes projektorienteret med problemstillinger fra det virkelige liv, hvilket styrker børn og unges fundamentale kompetencer.

Skemaet giver et par eksempler på faglig relevans.

challenge_illustration
skema_challenge_uden_illustrationer

En festlig teknologikonkurrence

CHALLENGE forløbet kulminerer oftest i en teknologikonkurrence, hvor holdene kan få afprøvet deres robotter og innovationsprojekter.

Konkurrencen kan arrangeres i en mindre gruppe på skolen eller i klubben, men der er også mulighed for at måle sig mod andre, ved at tilmelde sig større regionale konkurrencer og måske kvalificere sig til nationale og internationale finaler.

Mere end 300.000 børn over hele verden deltager årligt i FLL.

En spændende rejse

CHALLENGE forløbet består af mange spændende og lærerige oplevelser. Her kan du se, hvilke bestanddele forløbet består af:

Hvad siger børnene om FIRST LEGO League Challenge?

“Det jeg bedst kan lide ved FLL er at være sammen med mine venner!”

“Jeg fik sommerfugle i maven… det er alt for stort”

“Det er hyggeligt og vi lærer at samarbejde”

Hvad siger de voksne om FIRST LEGO League Challege?

“FLL er sjovt, børnene kan ikke vente til den tid på dagen…”

“Vores elever skaber noget nyt og unikt hvert eneste år”

“Jeg kan se elever, som ellers ikke motiveres af skolegang, der blomstrer når de lykkes i FLL”

challenge4

FIRST LEGO League i skoletiden

I CHALLENGE arbejdes der selvstændigt med designprocessen, hvor de unge udbygger deres evner til teamwork, problemløsning og handlekompetence, mens de har det sjovt med relevante og virkelighedsnære udfordringer, der opfordrer de unge til at undersøge og forbedre verden omkring dem.

CHALLENGE programmet fuldender FLL progressionen ved at udfordre de ældste; børn og unge fra 10-16 år.

FIRST LEGO League i fritiden

“Nu har vi en klub…- ligesom en fodboldklub”

Gennem mere end tyve år har børn og unge kunnet gå til robot som fritidsaktivitet – og deltage i en international teknologikonkurrence! ..og vinde pokaler!

Hvis du vil vide hvordan man etablerer sådan en klub, så henvend dig til Kristian Ibsen:

kristian.ibsen@codingpirates.dk

Tilmelding

Hold kommer fra skoler, fritidsordninger og ungdomsklubber eller kan være en gruppe venner, der har lyst til at lave noget sjovt og meningsfuldt sammen. For at deltage i CHALLENGE skal du bruge:

Vejleder:

En vejleder er den voksne der tilmelder holdet, og som er med til at hjælpe holdet godt i gang med projektet. Det kan være en lærer eller pædagog fra skolen, en frivillig i den lokale fritidsklub eller en forælder til en af deltagerne. Så længe man har lysten til at deltage i FIRST LEGO League, har alle mulighed for at stille op med et hold.

Hold:

Et hold består typisk af 5-10 børn. Alle børnene er mellem 10 og 16 år gamle.

Kurser

Har du spørgsmål eller brug for sparring og hjælp til at komme godt i gang, er du meget velkommen til at henvende dig til vores dygtige programledere. De har solid erfaring med FIRST LEGO League, svarer gerne på spørgsmål og har også mulighed for at komme forbi til en snak om hvordan FIRST LEGO League kan bruges hos jer.

Édith og Kristian kan kontaktes på mail firstlegoleague@codingpirates.dk 

Tidsplan – hvor lang tid tager det?

Man kan forvente at bruge ca. 20 timer på forløbet, men der er materiale nok til 24-30 timer. Materialerne er meget fleksible i forhold til den tid, man bruger.

FIRST LEGO League CHALLENGE starter op med et nyt tema hvert år i september, og der afholdes regionale og nationale konkurrencer i november. Man vælger selv hvornår man vil arbejde med forløbet, men ønsker man at deltage i en regional konkurrence, skal man være konkurrenceklar i starten af november. Hvis man ikke vil deltage i regionale turneringer, tilmelder man sig ‘uden turnering’.

Kom godt i gang med Ole Caprani

Ole Caprani er professor på Aarhus Universitet, og i samarbejde med Coding Pirates har han skabt “kom godt i gang”-bøgerne. Oles bøger kan tilgås af alle, og man kan med fordel tage et kig på bøgerne, hvis man gerne vil have en mere simpel introduktion til hvordan FIRST© LEGO© League konkurrencen forgår.

Kom godt i gang til CHALLENGE – https://bit.ly/fllchallenge2023

Robotmissioner 2023 – https://bit.ly/robotmissioner2023

ole

Projektlederne

Projektledere er ildsjæle, der står klar til at supportere dig med alt fra hvordan man kommer i gang, til levering af t-shirts og meget mere.

Projektlederne er ofte drivkraften bag de regionale og nationale finaler.

Her kan du se listen af turneringsbyer og deres projektledere.

FIRST® LEGO® League CHALLENGE Pakken

Når man tilmelder sig FIRST LEGO League CHALLENGE skal man bestille årets sæt. Sættet indeholder missionsmodeller, byggeinstruktioner og en farverig måtte til årets tema.

CHALLENGE sættet fra 2023 ser sådan ud:

LEGO® Education SPIKE™ Prime

LEGO Spike Prime er fundamentet for den programmering, som er en del af CHALLENGE forløbet. Det er derfor nødvendigt at man har adgang til minimum et SPIKE Prime sæt pr. hold.

LEGO® Education SPIKE™ Prime er en effektiv naturvidenskabelig undervisningsløsning til elever på mellemtrinnet og i udskolingen, der kombinerer LEGO klodser, Scratch-programmeringssprog og en programmerbar hub med flere porte. Sættet kan bruges i undervisningen uafhængigt af deltagelse i CHALLENGE og indeholder talrige spændende undervisningsforløb.

Bemærk: Andre LEGO Education sæt, som LEGO® Mindstorms EV3 kan også bruges.

spikeprime

Priser

Registreringsgebyr: 1850,- kr. pr. hold. Der følger 12 T-shirts i forskellige størrelser med.

Årets udfordringssæt koster 1700,- kr. pr. stk.

Alle priser er ekskl. moms og levering.

Elektroniske enheder

Hvert hold får brug for to kompatible enheder såsom en tablet eller en computer. Før I starter forløb 1, skal i installere det passende software (LEGO® Education
SPIKE™ Prime eller andet kompatibel software) på enheden.

Robotbord

Opsæt et bord med Challenge måtten i jeres klasselokale eller mødeområde. Hvis I ikke har mulighed for at bygge hele bordet, er det en fordel at bygge de 4 vægge/bander. Det er også muligt at bruge måtten på gulvet.

Opfinderbogen og Vejlederguiden

Efter tilmelding får vejlederen adgang til Opfinderbogen og Vejlederguiden.

Opfinderbogen er holdenes bog, som er opbygget, så børnene guides gennem forløbet, mens de dokumenterer processen i deres egen bog.
Vejlederguiden indeholder gode tips og forslag til forberedelse og implementering af de 12 læringsforløb, samt eksempler på, hvordan man kan arbejde med årets tema. Kommer man i tvivl eller har brug for sparring, har vi et stærkt netværk, som man kan trække på.

T-Shirts til alle

Et af sæsonens højdepunkter for børn og unge er når de 12 farverige FIRST LEGO League CHALLENGE T-shirts ankommer og efterfølgende kan tages i brug. T-shirts bestiller man, når man tilmelder sig turneringen

challenge8