En oplevelse for livet på Hedemølle Efterskole

Louise Overgaard og Michael Jakobsen

Når man spørger eleverne fra Hedemølle Efterskole om, hvad de fik ud af at deltage i årets First LEGO League, hvor de både vandt Danmarksfinalen og en Break Through Award til VM i Houston, så er de meget klare i spyttet:”Vi fik mod på fremtiden. Vi fik erfaringer med at arbejde som ingeniør, arbejde med programmering, planlægning, kommunikation og fundraising.”

Og spørger man lærer Kristian Bang Sørensen, giver han dem ret og understreger, at dette års succes i First LEGO League skal tilskrives eleverne og deres hårde arbejde, for det er deres ekstra arbejde uden for skoletiden, deres entusiasme og teamwork, der har gjort den helt store forskel.


Har skabt sit eget produkt

Holdene til First Lego League bliver vurderet på deres teknologiske kompetencer. Ligeså arbejder de med nogle udvalgte kerneværdier, som er: Undersøgelse, Innovation, Impact, Inklusion, Samarbejde og sjov. Hvert år arbejder de mange hold med et højaktuelt tema og derfor arbejdede Hedemølle Efterskole i 2022/23 sammen med resten af de mange teams i årets FIRST LEGO League med temaet SuperPowered (energi).
  

Team Hedemølle lavede i denne sammenhæng en funktionel prototype på EnergiPakken, som er en innovativ og bæredygtig løsning på den betydelige udfordring med ineffektiv energilagring i arbejdstiden inden for grøn energi. De har arbejdet med trial’n’error koncept, når de har prototypet, programmeret, 3D-printet og lasercuttet. “Vi har arbejdet som rigtige ingeniører og skabt vores eget produkt”, siger en af drengene, som efter First LEGO League har besluttet, at han vil være ingeniør.

Hedemølle Efterskole har været med i FIRST LEGO League i en længere årrække. Deres erfaring er, at eleverne bliver så optagede af det, at projektet bliver limen til at få forskellige personligheder og kompetencer til at smelte sammen.

 

Har lært det, som man ikke lærer i de andre fag

Eleverne mener, at de med deltagelse i First LEGO League har lært og tilegnet sig mange af de kompetencer, som de ikke får i de traditionelle fag og lærer Kristian Bang Sørensen giver dem ret: “[…]de elever, der bliver grebet af det, bruger også meget af deres frie tid på arbejdet, og det er en rigtig god måde at lave et stærkt team- og projektarbejde.”

Eleverne er enige. De har brugt mange mange timer på det, og de kunne have brugt meget mindre, men de valgte at sætte et højt ambitionsniveau. Nogle gange har de spurgt sig selv, om det var det hele værd, og det er det enige om. Men det var ikke alene arbejde, det var venskab, det var eksperimenteren, det var en oplevelse for livet. Det var ikke kun et professionelt projekt, men et passionsprojekt, siger en af drengene og de andre nikker.