FIRST® LEGO® League Challenge

En legeplads for morgendagens ingeniører, forskere og problemløsere

FIRST® LEGO® League CHALLENGE er et STEAM forløb for børn og unge i alderen 10 til 16 år, som kan implementeres i skole og fritid.

Deltagerne bygger, programmerer, udforsker og designer indenfor et nyt og spændende tema hvert år, mens de oplever skaberglæde og fører egne idéer ud i livet.

Et tværfagligt undervisningsmateriale

CHALLENGE er et tværfagligt undervisningsmateriale, som fleksibelt kan indtænkes i undervisningen på mellemtrinnet og i overbygningen.

Der arbejdes projektorienteret med problemstillinger fra det virkelige liv, hvilket styrker børn og unges fundamentale kompetencer.

Skemaet giver et par eksempler på faglig relevans.

challenge_illustration
skema_challenge_uden_illustrationer

En festlig teknologikonkurrence

CHALLENGE forløbet kulminerer oftest i en teknologikonkurrence, hvor holdene kan få afprøvet deres robotter og innovationsprojekter.

Konkurrencen kan arrangeres i en mindre gruppe på skolen eller i klubben, men der er også mulighed for at måle sig mod andre, ved at tilmelde sig større regionale konkurrencer og måske kvalificere sig til nationale og internationale finaler.

Mere end 300.000 børn over hele verden deltager årligt i FLL.

En spændende rejse

CHALLENGE forløbet består af mange spændende og lærerige oplevelser. Her kan du se, hvilke bestanddele forløbet består af:

Hvad siger børnene om FIRST LEGO League Challenge?

“Det jeg bedst kan lide ved FLL er at være sammen med mine venner!”

“Jeg fik sommerfugle i maven… det er alt for stort”

“Det er hyggeligt og vi lærer at samarbejde”

Hvad siger de voksne om FIRST LEGO League Challege?

“FLL er sjovt, børnene kan ikke vente til den tid på dagen…”

“Vores elever skaber noget nyt og unikt hvert eneste år”

“Jeg kan se elever, som ellers ikke motiveres af skolegang, der blomstrer når de lykkes i FLL”

challenge4

FIRST LEGO League i skoletiden

I CHALLENGE arbejdes der selvstændigt med designprocessen, hvor de unge udbygger deres evner til teamwork, problemløsning og handlekompetence, mens de har det sjovt med relevante og virkelighedsnære udfordringer, der opfordrer de unge til at undersøge og forbedre verden omkring dem.

CHALLENGE programmet fuldender FLL progressionen ved at udfordre de ældste; børn og unge fra 10-16 år.

FIRST LEGO League i fritiden

“Nu har vi en klub…- ligesom en fodboldklub”

Gennem mere end tyve år har børn og unge kunnet gå til robot som fritidsaktivitet – og deltage i en international teknologikonkurrence! ..og vinde pokaler!

Hvis du vil vide hvordan man etablerer sådan en klub, så henvend dig til os på

firstlegoleague@codingpirates.dk

Projektlederne

Projektledere er ildsjæle, der står klar til at supportere dig med alt du har brug for når du deltager i LIGAEN, fra hvordan man kommer i gang, til levering af t-shirts og meget mere.

Projektlederne er også drivkraften bag turneringerne i LIGAEN.

Overvej dine muligheder

I Danmark kan du deltage i FIRST LEGO League programmet på to måder. 

Du kan tilmelde dit hold LIGAEN eller SANDBOX og hvad betyder det så? 

Hvert år afholdes der officielle turneringer rundt i Danmark, hvor vinderen får en plads til den nationale finale. Vil du og dit hold være med, så skal I tilmelde jer LIGAEN. Vi anbefaler at I starter programmet i god tid og minimum bruger 2 timer om ugen i 8 uger. Alternativt kan projektet løbe som et temaprojekt med to dedikerede uger. I jeres arbejde er det vigtigt, at I arbejder med det officielle scoringssystem, så I er bedst forberedt til konkurrencerne. 

Vil I gerne lege med programmet i jeres lokale nærområde og måske holde jeres egen turnering, så skal I tilmelde jer SANDBOX. Leg og udforsk programmet igen og igen, og bestem selv om det skal udmunde i en intern konkurrence.

Sådan kommer du i gang:

  • Opret en profil som vejleder med kontakt-, betalings- og leveringsinformation. 

  • Overvej dine muligheder og tilmeld dit hold 

  • Bestil LEGO sæt (indeholder en måtte og LEGO modeller) 

  • Køb evt. SPIKE™ Prime LEGO robot via linket til vores partner LEKOLAR med 12% rabat (følg link på vores hjemmeside)

Tidsplan – hvor lang tid tager det?

Man kan forvente at bruge ca. 20 timer på forløbet, men der er materiale nok til 24-30 timer. Materialerne er meget fleksible i forhold til den tid, man bruger.

FIRST LEGO League CHALLENGE starter op med et nyt tema hvert år i august/september. Ønsker man at deltage i LIGAEN, skal man være konkurrenceklar i starten af november, da der afholdes turnering i de tilmeldte turneringsbyer.

I SANDBOX kan man vælge at køre forløbet fra tilmeldingen åbner, og frem til april året efter.

Har du brug for hjælp?

Har du spørgsmål eller brug for sparring og hjælp til at komme godt i gang, er du meget velkommen til at henvende dig til vores dygtige programledere. De har solid erfaring med FIRST LEGO League, svarer gerne på spørgsmål og har også mulighed for at komme forbi til en snak om hvordan FIRST LEGO League kan bruges hos jer.

Du kan kontakte os på firstlegoleague@codingpirates.dk

Produkter

LEGO® Education SPIKE™ Prime (LIGAEN & SANDBOX)

LEGO Spike Prime er fundamentet for den programmering, som er en del af CHALLENGE forløbet. Det er derfor nødvendigt at man har adgang til minimum et SPIKE Prime sæt pr. hold.

LEGO® Education SPIKE™ Prime er en effektiv naturvidenskabelig undervisningsløsning til elever på mellemtrinnet og i udskolingen, der kombinerer LEGO klodser, Scratch-programmeringssprog og en programmerbar hub med flere porte. Sættet kan bruges i undervisningen uafhængigt af deltagelse i CHALLENGE og indeholder talrige spændende undervisningsforløb.

Vejl pris: 2.799 kr.

Pris inkl. rabat: 2.519 kr.

Sælges af LEKOLAR

Bemærk: Andre LEGO Education sæt, som LEGO® Mindstorms EV3 kan også bruges.

spikeprime

LEGO® Education SPIKE™ Prime Expansion Set

Inspirér elever til at udforske avancerede kreationer med LEGO® Education SPIKE™ Prime-udvidelsessættet .Sættet indeholder over 600 LEGO elementer, herunder store hjul, tandstænger, en farvesensor og en stor motor.

Vejl pris: 810 kr.

Pris inkl. rabat: 729 kr.

Sælges af Lekolar

45681

Få 12% rabat hos Lekolar

Som officiel LEGO Education-partner i Danmark samarbejder Lekolar med Coding Pirates om at levere LEGO Education-sæt med en særlig rabat til deltagerne i FIRST® LEGO® League.

Når man tilmelder sig FIRST LEGO League Challenge, har man brug for årets sæt. Sættet indeholder missionsmodeller, byggeinstruktioner og en farverig måtte til årets tema.

Pris: 1700 kr.

Challenge sættet fra sæson 2023/24 ser sådan ud:

45823_Prod_CC with label (Mittel)

Hvis man finder ud af at man har brug for flere baner til ens klasse, har man mulighed for at bestille flere sæt efter man har gennemført tilmeldingen.

Pris: 1700 kr

Man har mulighed for at købe robotborde hos vores samarbejdspartnere hos PROCRAFT & Lekolar. Bordene er de samme som de borde der bliver brugt til officielle turneringer i LIGAEN, og sikre at man har et ordenligt og stabilt underlag til robotbanen.

bord

Lekolar

Løs bordplade med kant

Pris: 3.166 kr.

 

Bord med kant på vippestel og med Whitebord overflade, så bordet har funktion som

whiteboard, når det er vippet op

Pris 9.775 kr.

 

Bord med kant og smart opbevaring til LEGO SPIKE kasser under bordet

Pris: 11.930 kr.

Når man deltager i LIGAEN, får man tilsendt t-shirts til hvert hold. Hvert hold har deres egen farve og holdnummer. En holdpakke består af 12 t-shirts i forskellige størrelser.

Det er typisk projektlederen i den enkelte turneringsby, der står for at fordele t-shirts til alle hold

Pris: Inkluderet i tilmeldingsgebyret

challenge8

Resourcer

Efter tilmelding får vejlederen adgang til en række ressourcer, der kan hjælpe en med at arbejde med FIRST LEGO League i klasseværelset og frem mod en evt. deltagelse i en turnering.

Vejlederbogen

Vejlederguiden indeholder gode tips og forslag til forberedelse og implementering af de 12 læringsforløb, samt eksempler på, hvordan man kan arbejde med årets tema. Kommer man i tvivl eller har brug for sparring, har vi et stærkt netværk, som man kan trække på.

Her kan du se et par eksempler fra Vejlederbogen fra sæson 2023/24:

Opfinderbogen er holdenes bog, som er opbygget, så børnene guides gennem forløbet, mens de dokumenterer processen i deres egen bog.

Her kan du se et par eksempler fra Opfinderbogen fra sæson 2023/24:

Her kan du se et nogle eksempler fra bogen “Regler for robotkonkurrencen”. Sæson “Masterpiece” 2023/2024 

Ole Caprani er professor på Aarhus Universitet, og i samarbejde med Coding Pirates har han skabt “kom godt i gang”-bøgerne. Oles bøger kan tilgås af alle, og man kan med fordel tage et kig på bøgerne, hvis man gerne vil have en mere simpel introduktion til hvordan FIRST LEGO League konkurrencen forgår.

Kom godt i gang til CHALLENGE 2023/24 – https://bit.ly/fllchallenge2023

Robotmissioner 2023/24 – https://bit.ly/robotmissioner2023

Vi har samlet alle de gode svar på, hvorfor I skal i gang med Challenge.
Læs bl.a. om, hvad Challenge indeholder, hvordan konkurrencen forløber, hvorfor Challenge passer ind i de Fælles Mål indenfor både matematik, IT, naturfag og dansk, og hvordan projektet kan kombineret med Maker-miljøer.

Print vores Pixi ud, når du skal inspirer dine kollegaer, overbevise din leder eller præsentere Challenge for dine elever.  

Tilmelding

LIGAEN

Det får du;

  • En plads i Ligaen** – for et hold (4 – 10 børn)
  • T-shirts til konkurrencen
  • Adgang til indkøb af årets LEGO sæt (bane og modeller)
  • Adgang til årets materialer via download: Vejlederguide, Opfinderbog og Robotregler for konkurrencen
  • 12% rabat på SPIKE™ Prime robot og LEGO Expansion set gennem Lekolar
  • Mulighed for at gå videre til den nationale finale i Odense d. 7. december 2024
  • Mulighed for at deltage i verdensmesterskaberne, såfremt I vinder Danmarks finalen. 

Pris: 1850 kr. 

** Ligaens turnering organiseres af den lokale projektleder. Når du vælger by, vil du derfor i første omgang ansøge om en plads til turneringen. Såfremt du godkendes fortsætter din tilmelding, hvis ikke, så skal du ansøge en anden by.

SANDBOX

Det får du; 

  • Mulighed for at bruge materialet til hele klassen ved én tilmelding
  • Friheden til at vælge, hvornår projektet starter og slutter inden for sæsonen
  • Organisere din egen turnering i dit nærområde, hvor du sætter rammerne*
  • Adgang til indkøb af årets LEGO sæt (bane og modeller)
  • Adgang til årets materialer via download: Vejlederguide, Opfinderbog og Robotregler for konkurrencen 
  • Eventguide (engelsk)
  • 12% rabat på SPIKE™ Prime robot og LEGO Expansion set gennem Lekolar

Pris: 1650 kr. 

* Din egen turnering planlægges og organiseres, som du ønsker. Vil du gerne have støtte og vejledning i opstartsfasen, kan du kontakte firstlegoleague@codingpirates.dk. Vi står klar til at hjælpe dig godt i gang.

HER FINDER DU INFORMATION OM ÅRETS TEMA SUBMERGED

INTRODUKTION TIL SUBMERGED

Under havets overflader gemmer sig en skjult verden, som mennesket ikke kan se med det blotte øje. Men det bliver lavet om nu, når året tema SUBMERGED SM lader alle deltagerne i året FIRST® LEGO® League dykke under vandoverfladen. Her kan I undersøge en verden fyldt med store og små dyr, I kan undersøge havets planter og områder samt alt det, der ligger under vandet, der slet ikke høre til. 

Menneskets påvirkning på jorden er stor, også under vandet, selvom vi slet ikke bor der. Alligevel bruge vi havet hver dag, når vi sejler vores skibe fra den ene havn til den anden. Vi tager på ferie og dykker ned under overfladen for at udforske et spændende dyreliv fyldt med farver og spændende væsener.

Desværre smider vi også vores affald i havet til stor gene for dyre- og planteliv. Så, hvordan bliver vi bedre til at passe på havet i fremtiden? Hvordan fjerner vi alt det skrald, der allerede er endt i havet? Hvilke spændende væsner findes i dybet? Hvorfor lever nogle dyr i varme områder, og andre i kolde? Og hvordan er det nu lige fødekæden ser ud for en klovnefisk?

Alt dette og meget mere kan I undersøge i år, når vi sammen dykker under havet.

ÅRETS BYER

Aalborg

Lørdag d. 9. november 2024 

Projektleder: Kristian Ibsen

Kontakt: kristian.ibsen@codingpirates.dk
Tlf: 20810682

Aarhus

Lørdag d. 16. november 2024 

Projektleder: Mads Leiszner

Kontakt: mads.leiszner@codingpirates.dk

Billund (NB! Kun for ansøgere fra Billund Kommune)

Lørdag d. 2 november 2024

Projektleder: Peter Tresbjerg

Kontakt:: fll@cocplayfulminds.org

Boeslunde

Lørdag d. 9. november 2024 

Projektleder: Morten Holm Svenson

Kontakt: morten.sbs@gmail.com

Esbjerg 

Lørdag d. 9. november 2024

Projektleder: Annelise Kjær 

Kontakt: annelise@kjaer.email

Farum

Lørdag d. 2. november 2024 

Projektleder: Tobias Smith 

Kontakt: tos@furesoe.dk

Fredensborg (NB! Kun for skoler i Fredensborg Kommune)

Lørdag d. 2. november 2024 

Projektleder: Lise Bæhr

Kontakt: lis.baehr@gmail.com

Frederiksberg  

Lørdag d. 16. november 2024 

Projektleder: Stephane Frevent

Kontakt: fll@lfph.dk

Færøerne 

Lørdag d. 9. november 2024

Projektleder: Jákup Heinesen

Kontakt: fllforoyar@gmail.com

Gentofte (NB! Tilgængelig for Gentofte Kommune)

Fredag d. 8. november 2024

Projektleder: Michael Hansen 

Kontakt: miha@gentofte.dk

Island

Lørdag d. 2. november 2024 

Projektleder: Ragga

Kontakt: lis.baehr@gmail.com

Hørsholm (NB! Kun for skoler fra Hørsholm Kommune)

Lørdag d. 9. november 2024 

Projektleder: Jan Hjorth

Kontakt: jan.hjorth@hsko.dk

Kolding

Lørdag d. 9. november 2024 

Projektleder: Thomas Kramer

Kontakt: thsc@kolding.dk

Odense 

Lørdag d. 9. november 2024 

Projektleder: Kasper Fallesen

Kontakt: fllfyn@outlook.com

Roskilde 

Lørdag d. 9. november 2024 

Projektleder: Tommy Rasmussen

Kontakt: fll.roskilde@gmail.com

Randers (IKKE flere pladser til turnering)

Lørdag d. 2. november 2024 

Projektleder: Heino Ydergaard

Kontakt: hein0031@rksit.dk

DANMARKS FINALEN FINDER STED I ODENSE D. 7. DECEMBER 2024

Vi glæder os til at byde velkommen til Danmarks finale i FIRST LEGO League Challenge i samarbejde med UCL i Odense. I november finder vi de 24 bedste hold i Danmark, på Island og Færøerne, og lørdag d. 7 december dyster og konkurrerer de om Danmarks mesterskabet. Konkurrencen er åben for publikum, og vi ønsker at skabe en festdag for deltagere, vejledere, publikum og frivillige. Så sæt allerede kryds i kalenderen og oplev en fantastisk dag med flotte projekter, præsentationer, robotdyst og meget mere.

Psst… Vi kan allerede nu afslører, at vi har sikret sidste år store succes, når Lasse Vinter træder på scenen som finalens konferencier og kommentator af robotdysten. 

 

Finalen ville ikke være det sammen ude vores gode samarbejdsparterne og sponsorere. Tak, fordi I vil støtte børn og unges fremtid ind i en verden fyldt med kreativitet, leg og teknologi. Uden jer ville det ikke være det samme! 

SE VIDEOER MED ÅRET TEMA

Velkommen til året tema med Camilla Bottke, Global Head of competetitions at LEGO® Education og Kim Wierman, Senior Director, FIRST® LEGO® League 

Se SUBMERGED inspirationsvideo med Lasse Winther